Monday, October 6, 2008

Lyckliga jag som har den bästa familjen och vännerna runt omkring mig!

Jag/vi är så lyckligt lottade att vi har flertalet goda féer runt omkring oss som sätter guldkant på vår vardag och gör underverk för att vi ska må bra. Jag känner mig så tacksam att jag skulle kunna skriva ett långt tacktal till var och en av er här och nu, men jag vill hellre träffa er och personligen berätta för er hur mycket ni betyder för mig och förgylla er vardag på ett liknande sätt som ni har gjort för mig/oss! Ni vet alla vem ni är!

Det känns skönt (och lite lyxigt) att äntligen få njuta av att vara fullständigt närvarande i nuet och se och uppskatta hur bra allt är omkring min lilla och stora familj. Att inte bara tänka och planera framåt eller titta tillbaka och tänka: var jag lycklig.

Apropå närvaro vill jag gärna dela med mig av en intressant föreläsning och en Aha-tanke som influerat mig mycket.

När jag var medlem i Stockholms Strands Rotaryklubb hade vi en morgon ett kort besök av Mia Törnblom, som är coach i personlig utveckling. Hon berättade avslutningsvis en anekdot från sitt eget liv då hon var på ett AA-möte. Eftersom hon hade knarkat tyckte hon att alla andra som var där var loosers för de var alkoholister och hade därför lägre status. Så när en alkis brevid henne frågade om hon ville fika var hennes svar väldigt tvekande. Då hon skulle få komma ifrån gruppen ett tag sa hon ja. De satte sig ned och alkisen försökte sig på några sammanhängande meningar medan löständerna levde sitt eget liv i gommen. Hon kände att det var ren välgörenhet att fika med honom. Han fortsatte haspla fram att: "Mia, när du är på jobbet är du på jobbet och när du är hemma så är du hemma..." Hennes tålamod höll på att ta slut och hon sa irriterat: "Achh, klart att jag är på jobbet när jag är på jobbet och hemma när jag är hemma! Var annars kan jag vara?" Han noterade inte riktigt hennes frustration utan slutförde sina tankar: "Men Mia, om du står med en fot imorgon och en fot igår, då pissar du på idag!"

Jag kommer inte ihåg om det slog henne just där och då vilka filosofiska och genialiska ord han hade yttrat: "Om du står med en fot imorgon och en fot igår, då pissar du på idag!"
Upprepa frasen för dig själv några gånger och se vilken betydelse den får för just dig. För mig blev det ett mantra att leva efter under en period i mitt liv.

Jag älskar fortfarande min kalender och gillar att dutta med den, men jag är nästintill fullständigt närvarande i nuet och uppskattar det som händer nu. För att möjliggöra detta rådgör jag alltid min kalender innan jag ger ett svar på en inbjudan, möte eller dyl (även om jag vet hur veckan ser ut) för att få tid att känna efter vad jag verkligen vill. Detta har varit speciellt viktigt för mig då jag har behövt vara snål med min "energivaluta"! Tidigare har jag kunnat gå på tre fester på en kväll -hela tiden närvarande på nästa fest jag skulle gå på- för att vara vad jag trodde värden/värdinnan till lags och nöjda. Nu vet jag bättre att det är värdefullare både för mig, mina vänner och familj att jag är uppriktig i mina beslut, följer mitt hjärta, och därmed är närvarande då vi träffas.

Jag ser fram emot alla inbjudningar! Kramar!

1 comment:

Anonymous said...

Jag tycker alkisens livsdevis är sååå bra! Nått att tänka på nu och då.

Kramkram gullhjärtat!
mam