Thursday, September 11, 2008

Mitt sifferminne...


...är ett minne blott! Sedan jag blev gravid har jag blivit så dålig på huvudräkning att det är pinsamt. Riktigt rejält pinsamt då jag har läst matte på hög nivå, alltid med toppbetyg, och tidigare arbetat som mattelärare på gymnasiet. Nu kan jag knappt hålla kvar en siffra i huvudet innan jag ska addera eller subtrahera nästa. Min fästman tycker att detta är väldigt komiskt och han testar gärna min hjärna i alla möjliga situationer. Alla känns som ouppnåerliga utmaningar!

Mitt "vanliga" minne är inget att hurra för heller utan jag glömmer dagligen var jag lagt exempelvis jobbnyckeln och saker jag behöver göra. Förra veckan hittade jag en ganska tröstande text (som jag inte kommer ihåg var jag läste) att som blivande mamma bidrar denna glömska till att jag tränar på att förenkla min vardag. Har jag nått val än att bara leende acceptera och försöka lösa situationen, som uppstått pga min glömska, på bästa möjliga sätt? Låter mer krångligt än enkelt.

Till min stora (skade)glädje glömde min fästman sin plånbok och nycklar imorse och plötsligt känner jag mig inte så ensam med min graviditetssymptom. För det är väl det?

2 comments:

Anonymous said...

Jag säger som mormor sa för massor av år sedan.
-Ja, när även mina unga döttrar börjar bli glömska så kan det ju inte ha med ålder att göra iallafall...

Kram
mam

Camilla said...

Jag hoppas att det bara är ett gaviditetssymptom och att allt faller på rätt plats...men tyvärr vill jag mig minnas att jag har hört att amningen gör det värre...hjääälp! Varför kom jag ihåg det?!